Aktuellt


18 december 2022

Ser fram emot att se er alla söndagen den 18/12 kl 14-17 i Gamla Stans Galleri, Köpmangatan 22 för release och signering av min nya bok Nätternas och dagarnas bok – en studie i kärlek, hämndbegär och sorg men inte utan lekfullhet och humor.

När vinterskymningen faller och livsandarna vaknar blir det ett samtal mellan mig och Lena Pasternak, verksamhetsledare för Östersjöns författar- och översättarcenter.

Så här står det på bokens baksida:

”Knivar över hela uppslaget.
Dolkar, yxor, svärd.
Hon lyfter en aning på ögonlocken och tittar upp från sidan.
Blicken träffar mig som ett spjut.
Det är hon.
Inget monster med eldtunga. Ingen tränad samuraj.
Men jag känner det djupt under naveln.
Det är henne jag har väntat på”.


Vivianne Holmberg
19 NOVEMBER – 27 DECEMBER 2022

Strandad är titeln på helaftonsoperan som fick premiär på Kungliga Operan lördagen den 19 november 2022. Musik av Karin Rehnqvist, libretto av Kerstin Perski.

Här ett kortsynopsis av Kerstin Perski, som beskriver handlingen i de två akterna:

Något överväldigande har hänt Maria. Vad minns hon inte. Är hon en illegal flykting? Har hon begått ett fruktansvärt brott?

Strandad är en rituell opera om sorgens väg till att kunna fortsätta leva när det som har gett livet mening är borta.

AKT I
Strandad av Karin Rehnqvist och Kerstin Perski Kungliga Operan 2022 Regi: Natalie Ringler Scenografi: Anna Heymowska

Maria leker med sin dotter Sara någonstans i världen när allt mörknar och barnet försvinner.

I nästa stund sätter Marias skuggjag ”Den Andra” igång spelet och Maria befinner sig på en strand fylld av semesterbadare. Peter P, försäkringstjänstemannen, förstår att Maria är en överlevande efter katastrofen på andra sidan havet. Själv, minns Maria ingenting. 

Peter P försöker stävja semesterbadarnas sensationslystnad. Den varma Fru Lind tar med sig Maria hem för att få vila. Där inser Maria att Fru Lind bara vill att hon ska fylla tomrummet efter hennes egen saknade dotter. Maria flyr.

”Den Andra” utmanar Maria att minnas dem hon har svikit, men Maria söker upp Peter P för att få hans hjälp med att leta efter Sara. Pådriven av ”Den Andra”, minns Maria med ens sanningen. Sara försvann under vulkanutbrottet när Maria släppte hennes hand.4

Peter P försöker trösta Maria, men ”Den Andra” konfronterar henne med minnet av hennes döda man. Den stora ömheten som Maria har förlorat överväldigar henne och hon drivs vidare ut i ensamheten. 

AKT II

Maria försöker intala sig att mannen och dottern lever men ”Den Andra” och hennes följe driver Maria vidare, in i hjärtat av sorgen. Inför hennes ögon uppstår minnet av vulkanutbrottet där Maria återupplever hur hon skickar sin man för att leta efter barnet istället för att leta själv. Tillsammans med Peter P, Fru Lind och Kören av döda iscensätter ”Den Andra” en rättegång där Maria enhälligt döms som skyldig. Överväldigad av skuldkänslor gör Maria sig redo att ta sitt liv, men hejdar sig vid minnet av barnet och mannen och deras förbehållslösa kärlek. Fylld av nytt mod, tar Maria avsked av sin familj, en gång för alla.

Ursinnig över att Maria är på väg att försonas med sin förlust, försöker ”Den Andra” förgöra hennes livsmod. I en slutkamp, lyckas Maria övervinna ”Den Andras” destruktiva kraft och de försonas med sorgen, båda två. Marias nyvunna styrka sprider sig till alla som har satt sig till doms över henne och övergår i ett gemensamt avskedstagande från det som har gått förlorat i livet. 

Ett premiärsamtal

Ett samtal mellan librettisten Kerstin Perski och tonsättaren Karin Rehnqvist och dramaturgen Katarina Aronsson inför urpremiären av Strandad lördagen den 19 november 2022.


29 JANUARI + 27 AUGUSTI 2022

Den 29 januari 2022 var det världspremiär för Karin Rehnqvists och Kerstin Perskis verk Silent Earth, för blandad kör och symfoniorkester.

Silent Earth i tre satser är komponerat för Groot Omroepkoor (Nederländska Radiokören, med Peter Dijkstra som instuderare) och Radio Filharmonisch Orkest (Nederländska radions filharmoniska orkester). 

Dirigent vid världspremiären var den unge holländske dirigenten Gijs Leenaars.

Urupppförandet ingick NTR ZaterdagMatinee (populär konsertserie på lördagar i den nederländska public service-kanalen). Konsertsalen var Concertgebouw i Amsterdam.

Vid Östersjöfestivalen i augusti 2022 framfördes verket av Radiokören och Sveriges Radios Symfoniorkester i Berwaldhallen, Stockholm, med Dima Slobendiouk som dirigent.