VargenKommer3B
VargenKommer2

VARGEN KOMMER

 

Originallibretto till en opera.
Musik: Hans Gefors.
Urpremiär Malmö Musikteater, 1997.
Regi: Lars Rudolfsson

Gästspel på Stockholmsoperan under Kulturhuvudstadsåret
Överföring till SVT 1, dec 1998.

 

Der Wolf kommt
Översättning till tyska av Eberhard Eyser
Uppförande Lübeckoperan, maj 2003

 

Antal sångare: 4 kvinnor, 4 män
Kör
Orkester

 

Synopsis:

”Vid hans sida var jag klädd i rustning.

För hans skull lyfte jag mitt svärd.

Nu snärjs jag i deras vädjande händer.

Böjda ryggar tvingar ner min blick.”

 

Vargen kommer som är fritt baserad på en verklig händelse, är ett opera-drama med mytiska undertoner, förankrat i vår och all tid. I centrum finns ett dilemma: vi ser det onda, men vad är det goda? Våldet trappas lätt upp. En man väljer att bli ond, stark och djärv för att slippa sin mänskliga skörhet och svaghet. Han gör det värsta tänkbara; tar barn som gisslan och hotar att spränga dem i luften. Omvärlden tvingas spela med. Jakten på vargen börjar. Här finns jägarna och bytet, offren och lockbetet. Alla dras med i jakten och väntar spänt på dess utgång. I hjärtat av detta tumult uppstår ett möte. Två människor går ur sina givna roller och berörs av varandra. Den enas desperata drömmar blir en spegel av den andras längtan. Mellan dem uppstår en värld där inget längre är vad det såg ut att vara. Allt är möjligt. Leken börjar och i lekens värld skymtar möjligheten till ett annat liv som vardagen döljer för oss. Men kan en kvinna som ensam förmådde tämja en varg, övertala en hämndlysten omvärld att lägga ner vapnen?

Om VARGEN KOMMER:
 

Camilla Lundberg fascineras av Vargen kommer… Detta band – kärlek – är operans röda hjärttråd och det lyrisk – dramatiska utloppet för musik och ord… Kerstin Perski lyckas ge en tredje dimension åt alla medspelare… Vargen kommer får drag av grekiskt ödesdrama.
(Camilla Lundberg, Expressen 97)

 

En välkommet ”opassande” utmaning… Vargen kommer ger operadramatiken nytt syre.
(Martin Nyström, DN 19/1-97)

 

En ny opera på svenska… innebär också ett slags existentiellt nappatag med språk och tanke… Denna träsnidarprecision i textraderna, omsorgen i rytmen och valet av vokaler, det är kvaliteten som framtvingas av mötet mellan ord och musik…

 

Librettoförfattaren tvingas till en sylvass noggrannhet som kommer hela språket och hela dramaturgin till godo, den musikaliska som den litterära.
(Alf Thoor, Arbetet 16/1- 97)

 

Kerstin Perski har skrivit ett äkta operalibretto…hon tar bara ett visst avstamp i vardagsrealismen och koncentrerar sig istället på det väsentliga, vad som sker inuti människorna, ger det en språkligt förtätad form…
(Lennart Bromander, Aftonbladet 19/1-97)

 

Die Realität stand Pate fur das Libretto. Ein Mann uberfällt einem Kindergarten, nimmt die Kinder und ihre Leiterin als Geiseln, fordert ein hohes Lösegeld und freien Abzug, anderenfalls er alle und sich in die Luft zu sprengen droht. Librettistin Kerstin Perski und den Komponisten konzentrieren sich auf drei Aspekte; die Täter-Opfer-Beziehung zwischen Lyckos und Louise Blom, die Reaktion der Staatsgewalt und das Verhalten der Öffentlichkeit. Das ist also eindeutig vom Psychologischen her motivierte Oper mit einem kleinen Personal und einem grozen chor… Gefors und Perski wollen aufdecken, wie Massenmedien die Menschen maipulieren, die Volksvertreter beeinflussen und dem Individuum keine Chance lassen.

(Gunter Zschacke, Kieler Nachrichten, maj 2003.)

VargenKommer2B
»

Foto: Anders Mattsson

start