skriftestolenikon

SKRIFTESTOLEN


Libretto till en dansk opera fritt efter en novell av Christian Winther,
beställd av Jyske opera, Århus.
Musik: Niels Marthinsen
Regi: Elisabeth Linton
Översättning till danska: Niels Marthinsen
Urpremiär: Århus, 2006
Gästspelade på Det Kongelige, Köpenhamn.
 

Valdes till Årets opera 2007
och tilldelades det danska scenkonstpriset Reumert 2007 , Årets opera

 

Antal sångare: 4 kvinnor, 6 män
Kör
Orkester

 

Synopsis:

”Jag har lämnat allt för att sluta bli

och börja vara.

Jag har följt den röda skälvningen,

rysningen ur djupet.”

 

Operan Skriftestolen handlar om makt. Om samhällets makt över människorna, om en familjs makt över dess medlemmar, om mäns och kvinnors makt över varandra, om föräldrars makt över sina barn – men först och främst om maktens konsekvenser för kärleken.

Handlingen:

En engelsk kvinna, Gabi White, gifter sig med en spansk greve, Miguel, och väljer, för första gången i sitt liv kärleken framför självkontroll och karriär.

Gabi är märkt av sitt förflutna: Hennes far har förstört hennes barndom genom att ständigt bedra sin hustru och uppfostra Gabi till hänsynslös självtillräcklighet.

När Gabi anländer till Andalusien där Miguel bor med sin mor, visar det sig att äktenskapet bygger på falska förutsättningar: Miguel bedrar Gabi med en man, arkitekten Julian, som är ansvarig för renoveringen av katedralen.

Miguel är fäst vid Gabi, men har i första hand gift sig med henne för att tillfredsställa sin mor. Gabi upptäcker detta, när hon via ett akustiskt fenomen i katedralen blir åhörare till Miguels bikt. De traditionsbevarande krafterna i byn, kyrkan och änkegrevinnan, befinner sig i kris eftersom Miguel inte intresserar sig för pengar och makt. Änkegrevinnan inser att Gabi har potential till att bli grevefamiljens nya överhuvud. Hon övertalar därför Gabi att stanna i Andalusien när hon vill fly hem till England. I stelfrusen desperation, mördar Gabi Miguels älskare och tar kontroll över sin man och situationen. De mörka sidor som har demoniserat hennes liv och som hon har försökt att bli kvitt, genom äktenskapet med Miguel, får genom mordet full kontroll över henne: Hon har gett upp kärleken.

»

Om SKRIFTESTOLEN:
 

Medan många nutida operalibretti belastas av för många litterära pretentioner, lyckas Kerstin Perski med att utveckla textens cyniska och feministiska intrig på flera nivåer samtidigt som spänningen hålls vid liv, så att operans centrala avslöjande nästan blir lika överraskande för publiken som för Gabi.
(Jakob Levinsen, Jyllandsposten, aug. 06)

 

Marthinsens och Perskis gemensamma barn är modern opera för människor som inte tycker om modern opera.“
(Sören Kassebeer, Berlingske Tidende, aug. 06)

 

Skriftestolen är en äkta romantisk melodram, en jättebra historia med den sortens saftiga, känsloladdade innehåll som passar operagenren...en vacker och effektiv text.
(Jan Jacoby, Politiken, aug. 06)

 

Här älskas, bedras och mördas som i de gamla, goda romantiska operorna och musiken eldar under dramat. Men här finns också en samtidsironi och distansering i musiken, och librettisten Kerstin Perski har gett Christian Winthers guldålderrysare en stark modernisering i psykologisk riktning. Det har resulterat i en riktigt spännande föreställning.
(Mikael Garnaes, Kristeligt Dagblad, aug. 06)

Press4
Press1
Press2
Press6
Press5

Förlag: Edition Wilhelm Hansen, www.ewh.dk

Foto: Anders Bach

start